Pengumuman

Harga bagi pakej-pakej kompang untuk tahun 2016 adalah kekal dan tiada perubahan. Jadual untuk tahun 2016 akan dikemasikini dari masa kesemasa.

Promosi

Kami membuka untuk anda mempromosi segala produk untuk perkahwinan sama ada katering, pelamin, PA system, kompang dan lain-lain yang berkaitan. Berminat boleh hubungi kami melalui telefon, whatsapp, tweeter dan email. Sertakan nama, produk, nombor hubungan, dan jika ada laman web anda.

Kompang Dalam Islam

Apakah Hukum Bermain Kompang Dan Adakah Kompang Alat Muzik Yang Haram?
Untuk menjawab persoalan ini saya telah membuat kajian pembacaan dan apa yang dapati bahawa hukum bermain kompang ini termasuk dalam hukum muzik yang bergantung kepada apa jenis alat dan penggunaannya kerana ada diantaranya yang diharamkan oleh syarak dan ada pula diharuskan. Oleh itu kedudukan hukum muzik itu sendiri akan tertakluk kepada perkara-perkara berikut:
i)              Menggunakan alat-alat muzik yang dilarang oleh syarak, maka kedudukan muzik itu adalah haram.
ii)             Menggunakan alat-alat muzik yang diharuskan oleh syarak, maka kedudukannya adalah harus seperti memukul ghirbal (sejenis rebana) sewaktu perkahwinan.
iii)            Bermain alat muzik yang harus, namun telah dicampur dengan perkara-perkara yang haram seperti nyanyian-nyanyian oleh golongan wanita dalam keadaan mendedahkan aurat di hadapan golongan lelaki ajnabi atau bukan mahram dengan suara yang merdu, lirik lagu yang mengandungi unsur-unsur cinta asmara,  percampuran dan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, disertai dengan arak, judi dan sebagainya. Para ulamak telah sepakat menghukumkan bermain alat muzik dalam keadaan seperti ini adalah haram.
Persoalan yang timbul sekarang ialah yang mana satukah alat muzik yang diharamkan oleh syarak dan mana satu yang diharuskan. Adakah semua alat muzik itu diharamkan atau semuanya diharuskan atau sebahagiannya diharamkan dan sebahagiannya pula  diharuskan. Jika hukumnya haram, maka apakah pengharaman itu ke atas alat-alat muzik itu sendiri atau kerana faktor-faktor luar yang beserta dengan alat-alat muzik tersebut dan apakah pula kedudukan kompang?
i)          Pada umumnya terdapat tiga pendapat ulamak mengenai kedudukan hukum alat-alat muzik. Mereka itu ialah:
a)             Yang mengharamkan semua jenis dan bentuk alat muzik kecuali ad-dufuf iaitu kompang atau rebana yang dipukul ketika majlis pernikahan kerana terdapat hadis yang sahih mengenai keharusannya. Namun ia tidak harus memukulnya selain daripada majlis pernikahan menurut pendapat yang masyhur. Tetapi lawan pendapat yang masyhur adalah harus memukul alat rebana atau kompang dalam semua upacara majlis kegembiraan umat Islam.
b)             Yang mengharuskan semua jenis dan bentuk alat-alat muzik. Mereka berpendapat bahawa yang haram itu bukalah zat atau ain alat muzik itu sendiri tetapi faktor-faktor luar yang mengiringinya itu yang menentukan sama ada ia menjadi haram atau sebaliknya.
c)             Yang mengaharamkan beberapa jenis alat muzik - iaitu al- Mizmar iaitu seruling atau semua alat yang ditiup seperti serunai dan seumpamanya, al-Awtar iaitu alat muzik bertali dan Thoblu al-Kubah iaitu gendang kecil yang ramping di tengah – dan mengharuskan selain daripadanya.

Adat paluan kompang adalah sejajar dengan syara’
Paluan kompang sebenarnya selaras dengan ruang lingkup syarak dan ia disebut dalam beberapa hadis Nabi. Misalnya dalil yang paling popular adalah hadis yang diriwayat oleh Saidatina Aisyah, bahawa pada hari raya aidilfitri atau aidilddha, Abu Bakar (bapanya) masuk ke rumahnya (rumah ‘Aishah) dan Rasulullah berada di sisinya. Ketika itu ada dua penyanyi wanita sedang menyanyi mengenai kebanggaan Ansar pada Hari Bu‘ath (peperangan antara Aus dan Khazraj). Abu Bakar berkata: “Suara syaitan” (sebanyak dua kali). Nabi bersabda: “Biarkan mereka wahai Abu Bakar! Setiap kaum ada hari raya dan sesungguh hari ini adalah hari raya kita”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dijelaskan juga dalam riwayat Muslim menyatakan wanita-wanita itu memukul gendang sebagai alatan muzik iringan nyanyian mereka. Hadis ini menunjukkan sikap toleransi Nabi yang tidak melarang hiburan dalam bentuk nyanyian sekalipun berlaku dalam rumah Baginda. Nabi tidak bersikap keras mengenai hiburan yang kena pada tempatnya. Bantahan Abu Bakar ditolak Nabi secara berhikmah. Dalam riwayat Imam Bukhari, juga daripada Saidatina Aisyah bahawa:“Seorang wanita berkahwin dengan lelaki Ansar, maka Baginda bersabda: Wahai ‘Aisyah! Mengapakah tiada bersama kamu hiburan? Orang Ansar sukakan hiburan2.
Secara mudahnya tidak mejadi kesalahan untuk kita bermain kompang apatah lagi kompang merupakan tradisi kesenian orang-orang Melayu. Yang penting jangan sampai bercampur dengan perkara-perkara yang bercanggah dengan syarak yang boleh membawa kepada haramnya bermain kompang. Jangan pula kita tidak mahu mengambil kompang untuk memeriahkan majlis atas alasan hukumnya haram kerana persoalan berkenaan dengan hukum alat muzik termasuklah kompang merupakan satu perkara yang menjadi khilaf (perselisihan pendapat) di kalangan ulamak. Mereka tidak sepakat mengenainya. Ini bermakna ia tidak termasuk dalam perkara ijmak para ulamak. 
Dengan ini, maka sewajarnyalah kita saling meraikan dan menghormati pendapat atau pendirian golongan yang mungkin berbeza dengan pendapat atau pendirian kita. Kita tidak boleh menghukum secara muktamad umpamanya mengatakan bahawa dia adalah haram sama sekali dan sesiapa yang menggunakannya, maka dia berdosa, menjadi fasik dan ditolak kesaksiannya.